БЕЗБЕДНА ШКОЛА

ЗАШТИТА УЧЕНИКА  ОД НАСИЉА, ЗЛОСТАВЉАЊА И ЗАНЕМАРИВАЊА

 

 

 

 

ПРОГРАМ ЗАШТИТЕ ДЕЦЕ /  УЧЕНИКА  ОД НАСИЉА, ЗЛОСТАВЉАЊА И ЗАНЕМАРИВАЊА  У ОСНОВНОЈ ШКОЛИ

              

                У складу са ПОСЕБНИМ ПРОТОКОЛОМ о заштити деце / ученика од насиља, злостављања и занемаривања, у школи је формиран ТИМ ЗА ЗАШТИТУ ДЕЦЕ , донет програм за заштиту деце., као и план рада тима. Посебни протокол настао је на основу Закона о ратификацији Конвенције Уједнињених нација о правима детета, Миленијумских циљева развоја, докумената УН ''Свет по мери детета'', Националне стратегије за превенцију и заштиту деце од насиља и општег протокола о заштити деце од насиља.

 

Школска  2011 /2012. година

Школска  2010 /2011. година

Школска 2009 / 2010. година

Школска 2008 / 2009 . година 

Школска 2007 /2008. година

 

 

Општи потокол о заштити деце од злостављања и занемаривања

ПОСЕБНИ ПРОТОКОЛ

ЗА ЗАШТИТУ ДЕЦЕ И УЧЕНИКА  ОД НАСИЉА, ЗЛОСТАВЉАЊА И ЗАНЕМАРИВАЊА

У ОБРАЗОВНО-ВАСПИТНИМ УСТАНОВАМА

      Циљ Посебног протокола је  унапређивање квалитета живота и заштите ученика од свих облика насиља применом мера превенције и мера интервенције.

     Посебни протокол полази од става да се сваки облик насиља над децом може спречити те је у складу са тим разрађен интерни-унутрашњи поступак за заштиту ученика од насиља и то путем:

 -превентивних активности: развијање и неговање културе понашања и уважавања личности, сензибилизација за појаву свих облика насиља и њихово препознавања, едукативно радионичарски рад са ученицима...

 -интервентних активности :у ситуацијама дешавања или постојања сумње да се насиље дешава између или према ученицима : сузбијања насиља, пружање помоћи жртвама насиља и рад са онима који чине насиље, евидентирање...

 

ПОСЕБНИ ПРОТОКОЛ

о поступању полицијских службеника

у заштити малолетних лица од злостављања и занемаривања

 

П Р И Р У Ч Н И К
ЗА ПРИМЕНУ ПОСЕБНОГ ПРОТОКОЛА ЗА ЗАШТИТУ
ДЕЦЕ И УЧЕНИКА ОД НАСИЉА, ЗЛОСТАВЉАЊА И
ЗАНЕМАРИВАЊА У ОБРАЗОВНО-ВАСПИТНИМ УСТАНОВАМА

 

СВЕТ ПО МЕРИ ДЕЦЕ

 

КАКО ОБЕЗБЕДИТИ КВАЛИТЕТ И ОДРЖИВОСТ СТАТУСА „ШКОЛА БЕЗ НАСИЉА

ПРЕВЕНЦИЈА НАСИЉА У ОБРАЗОВНО- ВАСПИТНИМ УСТАНОВАМА
-подсетник за предшколске установе, основне и средње школе и домове ученика

    У складу са посебним протоколом дефинисане су обавезе и одговорности свих актера школског живота, сачињена је интерна заштитна мрежа односно дефинисани су начини и кораци деловања у ситуацијама насиља или сумње да се насиље дешава, сачињена је евиденција идентификовања насиља, као и праћења ефеката мера које се предузимају у одређеним ситуацијама. Такође је донет и правилним о безбедности ученика у школи.

   ''Безбедна школа'' се у складу са основним начелима посебног протокола бави свим облицима насиља над децом, почев од вршњачког насиља до потенцијалног насиља одраслих ( наставника, роитеља или неке друге особе ), настојећи пре свега да делује превентивно како до насиља не би дошло. У случају да се насиље догоди, тим за заштиту донео је процедуру којим су дефинисане одговорности и обавезе свих актера школског живота, начини деловања у складу са процењеним нивоом ризика, као и евиденциони формулари који су доступни свима и путем којих се ситуација насиља или сумње да насиље постоји пријављују.

    Наш циљ је: Заштита и унапређење квалитета и безбедности живота деце/ ученика са посебним освртом на друштвено неприхватљиво понашање ученика, као и одраслих који би могли угрозити интерес деце / ученика.

  • стварање и неговање климе толеранције, уважавања и међусобног прихватања

  •  подизање нивоа свести и сензатизација свих актера школског живота ( наставника, родитеља, ученика, ваннаставног особља ) у циљу бољег препознавања ситуација у којима се насиље дешава

  • дефинисање процедура и поступака за заштиту ученика од насиља и реаговања у ситуацијама у којима се насиље дешава

  • Спровођење поступака у складу са Посебним протоколом и другим актима

  • Успостављање интерне заштитне мреже

  • Праћење и евидентирање врста и учесталости насиља

  • Превентивни и саветодавно-едукативни рад у оквиру школе

 

 

Улога школске средине и радника школе

у превенцији и интервенцији у ситуацијама електронског злостављања

Правилник о протоколу поступања у установи у одговору на насиље, злостављање и занемаривање

 

ПЛАН  ЗАШТИТЕ ДЕЦЕ /  УЧЕНИКА  ОД НАСИЉА, ЗЛОСТАВЉАЊА И ЗАНЕМАРИВАЊА   2012 /2013.година

 

 

 

ОБЕЛЕЖАВАЊЕ МЕЂУНАРОДНОГ ДАНА ТОЛЕРАНЦИЈЕ 2011. ГОДИНЕ

 

    Међународни дан толеранције установљен је Декларацијом УН-а, усвојеном 16. новембра 1995. године на Генералној конференцији УНЕСКО-а у Паризу.

     У складу са овом декларацијом, толеранција подразумева да ''људска бића, природно различита по изгледу, положају, говору, понашању и вредностима, имају право да живе и буду то што јесу''.

Део дефиниције толеранције коју је УНЕСКО дао гласи: ''толеранција је поштовање, прихватање и уважавање богатства различитости у нашим и светским културама, наша форма изражавања и начин да будемо људи. Она је заснована на знању, отворености, комуникацији и слободи мишљења, савести и уверења. Толеранција је хармонија у различитостима. То није само морална дужност, то је такође политички и законит захтев. ..

Толеранција је одговорност која носи људска права , демократију и владавину закона.

Наша школа, традиционално обележва Међународни дан толеранције. Ове школске године, планом рада тима за заштиту ученика од насиља, злостављања и занемаривања одређен је програм  у циљу обележавања дана толерације. 

 Програм је обухватио низ активности за ученике од првог до осмог разреда, чији је основни циљ био подсицање сарадње, међусобног поштовања, уважавања, прихватање различитости.

Ученици првог разреда су, заједно са учитељима, на часовима одељенског старешине израђивали цртеже у паровима и мањим групама на тему међусобног другарства.

Ученици другог разреда ,израдили су колаж постер , док су ученици трећег и четвртог разреда израђивали честитке и флајаре.

 

.  

 

Заједно са наставницима српског језика ученици петог и шестог разреда писали су поезију или прозу на теме: прихватање различитости, другарство, поштовање других, лепо понашање према другима, помагање и међусобно уважавање. Радове неких наших ученика можете погледати на ''ђачким странама''

Ученици седмог и осмог разреда израђивали су мини постере на нивоу одељења, на којима су истакнуте поруке толерације.

У холу школе постављена је изложба ученичких радова.

    

  

Професорка ликовне културе Аница Максимовић, је заједно са ученицом другог разреда Милицом Петровић,   гостовала на локалној радио станици, и ширу јавност упознала са активностима којима је наша школа обележила Међународни дан толеранције.

 

Поред наведених активности, сваки одељеснки старешина требало је  да реализује радионицу у вези толеранције у свом одељењу.

 

Извештаје са неких радионица можете погледати у прилогу.

 

          Одељење  1-1            Одељење     2-1     2-2             Одељење   3-1        3-2               Одељење    4-1      4-2  

                

          Одељење 6-1                Одељење 7-1  

 

 

 

У ''Саветовалишту за родитеље'', ове школске године, настављена је реализација тематских родитељских састанака и радионица.

 

         У октобру је одржено предавање за родитеље ученика првог разреда путем мултимедијалне презентације. Циљ је био упознавање родитеља са посебним протоколом о насиљу, злостављању и занемаривању, као и школским процедурама у ситуацијама насиља. Друга тема, која је презентована родитељаима, односи се на упознавање са врстама, насиља, начинима реаговања родитеља, као и унутрашњом и спољашњом заштитном мрежом ( на основу приручника шта је били данас у школи). На овај начин родитељи су упознати са са начином препознавања насилног и агресивног понашања, превентивним активностима  актера у васпитању и поступцима и мерама у спречавању  насиља и заштити деце и  ученика од злостављања и занемаривања.

Родитељски састанак реализовале су учитељице првог разреда, у сарадњи са наставницом информатике, 16. 11. 2011. године од 18 часова. Састанку је присуствовало 77% родитеља ученика првог разреда

Након презентације родитељи су упознати са адресам сајта  где се могу детаљније упознати са датим садржајима и  дата је могућност да изнесу своје ставове и поставе питања.

Презентације можете погледати у прилогу.

       У ''САВЕТОВАЛИШТУ'' за родитеље ученика првог разреда оранизована је едукација на тему ''Реци не електронском насиљу''.

 

Тематски родитељски састанак реализован је 12.12. 2011. године од 18 часова у сарадњи са наставницом информатике Горданом Шесто.

Родитељи су путем презентације упознати са опасностима од интернет насиља и њиховом улогом у праћењу деце током коришћења рачунара, посебно интернета и могућностима заштите. Родитељи су упућени на адресе  сајтова где могу сазнати више о датој теми. Овом приликом указано је и на опасноси од  прекомерног коришћења рачунара, могућност стварања зависности.

Након презентације родитељима је дата могућност за постављање питања и размену искустава.

 

    

 

Презентацију припремила и рализовала професор информатике и математике Гордана Шесто. Састанак организовале учитељице Драгана Арсић и Мирослава Павловић

 

 

  

У оквиру  едукације родитеља  о електронском насиљу и  безбедном коришћењу Интернета, реализован  је родитељски састанак ученика петог разреда . Састанак су организовали наставници Миљан Вулетић и Ванго Георгијев, одељенске старешине петих разреда, у сарадњи са наставницом  информатике Горданом Шесто.

 

Путем презентације  коју су презентовали ученици,  поширени су садржаји  о облицима електронског насиља . Ученици седмог разреда, Марко Васиљевић и Лазар Максимовић 7-1, представили су припремљене материјале о утицају компјутерских игрица. Обрађење су добре  и лоше стране игрица, са примерима и сценама из познатих и актуелних игрица. Изнели су  садржаје, запажања  и утиске , нарочито о игрицама са насилним сарджајима, на основу свог личног искуства али и искуства вршњака.

 

 

 

 

ОД ( НЕ ) МАРКИРАНИХ ПАТИКА ДО ФИЗИЧКОГ СУКОБА

 

''....кулминирало је на часу....од задиркивања, омаловажавања до физичког сукоба, ударца и шутирања. Све је почело за време часа, када су ученици цртали ''шта би желели да буду кад порасту''.  Док цртају, међу ученицима креће прича о томе ко је бољи фудбалер, ко има ''оригинал'' патике а ко ''кинеске патике''. Један од ученика себе је представио као познатог, успешног фудбалера. Међутим, као реакција уследило је од стране другара из одељења: ''ти носиш патике ''мејд ин чајна'',    ( какав познати и славни фудбалер ). ОМАЛОВАЖАВАЊЕ на рачун патика а одмах након тога гурање столице, па бацање свеске и као реакција уследио је и ударац у стомак. Прича се наставила...иако је учитељица на часу одреаговала...у школском дворишту уследила је и у песница у пределу ока....''

На насиље ученици су један другом одговарали насиљем...од речи до песница....

      Ова систуација, која се десила на часу грађанског васпитања у трећем разреду основне школе, када су ученици радили тему ''шта бих волео / ла да будем кад порастем'',  послужила је да се постави сцена Форум театра, на родитељском састанку у присуству ученика.

  

   Циљ је био да се интерактивним путем понуде најбоља решења која не доводе до сукоба, да се ојача жртва, да се научи избегавању насилне ситуације.'

   Родитељки састанак је одржан, можемо рећи без превентивног карактера. Понуђено им је да заједно са децом нађу решење које не би довело до сукоба. Испоставило се да ово није усамљени случај међу децом, када због одеће или обуће које носе долази до задиркивања и омаловажавања.

 

   Родитељи су рекли да им се допада форумовање и истакли да би најбоље било овакве родитељске састанке реализовати заједно са ученицима и родитељима. Истакли су да су за понашање деце најодговорнији родитељи,  а не школа, и препоручили да се родитељи у што већем броју одазивају овом типу родитељских састанака.

    Због тога је у договору са учитељицом договорено да се већ у јануару 2012. године, представи нова сцена неког сукоба који се одиграо међу ученицима, којој ће присуствовати и родитељи али и њихова деца.

Оно што бисмо могли рећи јесте да ОДЕЋА НЕ ЧИНИ НЕКОГ ЧОВЕКОМ, ЧОВЕКОМ ГА ЧИНИ ЊЕГОВА ЛИЧНОСТ , ОНО ШТО ГОВОРИ, КАКО СЕ ПОНАША ПРЕМА СЕБИ И ПРЕМА ДРУГИМА!!!!!НЕ ЧИНИМО ДРУГИМА ОНО ШТО НЕ БИСМО ЖЕЛЕЛИ ДА ДРУГИ ЧИНЕ НАМА!!!!!

 

   

''МОЈА ШКОЛА-ШКОЛА КОЈА СЕ ВОЛИ''

 

    Чланови тима за заштиту ученика од насиља су, заједно су са ученицима Ђачког парламента и члановима драмске секције старијих разреда, припремили свечани пријем првака ђака у први разред.

      

    Чланови драмске секције извели су представу Дечја посла  од Душка Радовића поводом  свечаног пријема ђака у први разред.

  

    Родитељима и ђацима првацима, подељене су бомбонице које су биле увијене порукама о пријатељству, другарству, срећи.

 

   Родитељи су добили пригодну честитку, док је сваки ђак првак добио беџ са својим именом. Поред тога, ученицима је подељена  и честитка у виду распореда часова.

   

Овај свечани дочек, оком камере је забележила и локална телевизија.