МАЛИ САВЕТ ЗА РОДИТЕЉЕ
|
Тестирање није баук - а шта је?
Полазак у први разред представља значајну прекретницу у животу сваког детета. Kако је ово велика промена за њих, потребно је да их охрабрите и уверите да ће им полазак у школу донети доста лепих тренутака. Од подршке Вас, родитеља, учитеља и педагога у великој мери зависи на који начин ће дете доживети полазак у први разред основне школе и да ли ће на самом старту прихватити новонастале обавезе. Има доста родитеља који тестирање деце пред полазак у школу доживљавају као баук. Да би се то разбило, потребно је да се што боље упознате са тим шта је то тестирање и чему служи. То је испитивање које обавља школски педагог-у самој школи, да би се утврдило колико је дете зрело за школу Тест који користе педагози садржи батерију тестова којима се добијају информације о дететовом предзнању, способности запамћивања, вербалним способностима, закључивању на основу облика и зрелости логичких операција детета На тестирање дођите опуштени и одморни. Немојте застрашивати дете. Дете нека буде наспавано, одморно и сито. Објасните му како одлазак код педагога није баук, и да неће бити страшно уколико нешто не зна. Реците му да буде пажљиво и одговара најбоље што уме. Битно је да и Ви сами будете смирени, чак и ако Ваше дете има трему или отпор од доласка код педагога. Имајте поверења у Ваше дете Врло је важно да баш ВИ –мама или тата, или оба родитеља заједно, доведете дете на тестирање, а не да оно дође са баком, деком, старијим братом.. Приликом тестирања се узимају и одређени подаци о дететовом дотадашњем развоју (развој говора,прележане болести, дотадашње повреде) неким особеностима у понашању (да ли сиса прст, пишки ноћу у кревет, грицка нокте, да ли спава само кревету, да ли је по мишљењу родитеља дете ведро, дружељубиво, тврдоглаво…) које најбоље знају родитељи и једино Ви можете да их дате како треба. Док дете буде на тестирању, Ви ћете попунити један упитник, тј. лични картон ученика. Молим Вас да будете искрени и да у упитнику или разговору са мном наведете ако дете има неких развојних тешкоћа или болује од неке хроничне болести или је доживело неку психичку или физичку трауму. Сви подаци које изнесете су строго поверљиви. Уз договор и Вашу сагласност неке важне податке о детету, оне које су у интересу бољег напредовања детета, можемо изнети учитељици. Волим да кажем да припрема за ово тестирање тече од рођења детета! И волим да кажем сваком родитељу: „Опустите се, ма како ваше дете урадило тест – оно ће га положити!“ То је чињенично стање ствари. Ово је посебно значајан податак за родитеље чија деца су још у предшколској установи показала да имају специфичне тешкоће у учењу и понашању, као и различите развојне тешкоће. Право сваког детета је да може да упише редовну школу. Дакле, право на редовно образовање има свако дете! Дете тај тест услед узбуђења, или због тога што је уморно или му просто није „добар дан“ – може да уради лошиjе. Оно може на тај начин да уради тест не зато што нема знања ни способности, већ због тога што је за њега сама ситуација стресна, непозната, нова. Тест је само „пресек“, пре свега – стања а тек потом знања и способности ученика, то је само тренутна слика која се у реалности стално мења. Међу предшколцима постоје велике разлике у решавању теста и због старосних разлика – неки предшколци су готово годину дана старији од других Од дана тестирања до септембра – свако дете може значајно да напредује! Зато будите опуштени и немојте оптерећивати себе, а ни дете. Немојте га терати да понавља и учи пред тестирање. За то нема потребе. Само ћете га збунити и уплашити. Тест је последица развоја детета од рођења па до тренутка тестирања и не може се научити. Ако је дете нешто и пропустило. Научиће. Зато и иде у школу. Најважнија припрема за ово тестирање је да родитељ о школи прича као о нечему пријатном, новом, изазовном! Тестирање се детету треба представити као врста разговора, што тестирање суштински и јесте. Често деца током тестирања кажу: „Нисам ни знао да је ово овако занимљиво! Ми се играмо!“Тако и треба да буде. Они ово и треба да доживе као игру. Други важан податак је да су сви подаци о породици и о резултатима теста – строго поверљиви и педагог у школи их узима искуључиво у сврху формирања равномерних одељења првог разреда. Сва одељења, било њих два, четири или 10 – требало би да буду уједначена по полу, предзнањима деце, развојним карактеристикама и карактеристикама њихове породице. Тестирање се обавља и да се упозна дете које креће у школу (његове способности, потенцијали, социјална и емоционална зрелост, његове особености…) како би се пратио његов развој и напредовање. Да се добије општа слика о нивоу психофизичког развоја све деце која полазе у школу (степен припремљености целе генерације) Да се открију деца која могу да имају тешкоћа у учењу и прилагођавању на школску средину Ма како да дете уради тест – резултати ће бити познати само педагогу.
Све оно што Вас још буде интересовало можете слободно да ме питате приликом тестирања детета. Срећан упис у први разред!
Слободанка Златић, дипломирани педагог, педагошки саветник
|