Обуку Примена ПРОГРАМА ПРЕВЕНТИВНИХ РАДИОНИЦА: од 1-4. и 5-8. разреда прошло је 19 разредних старешина. Овај програм чини пакет од 8 радионица за ученике и додатни рад са родитељима. Планирана су 4 сусрата са родитељима.
Програм се бави доношењем одељенских Правила понашања ученика где деца сама долазе до правила што је од великог значаја код Правила везаних за насиље међу децом и над њима.
Акценат програма стављен је и на одређивањe начина реаговања приликом кршења донетих правила и реституцијe, односно поступку поправљања учињене штете који ће се примењивати у случају непоштовања донетих правила. И правила и реституција треба да послуже увођењу пожељних облика понашања којима се спречава насиље.
ПРЕВЕНТИВНЕ РАДИОНИЦЕ
РАСПОРЕД ОДРЖАВАЊА ПРЕВЕНТИВНИХ РАДИОНИЦА ОД I- IV РАЗРЕДА
ЧАС |
ПОНЕДЕЉАК |
УТОРАК |
СРЕДА |
ЧЕТВРТАК |
ПЕТАК |
ПРЕЧАС |
Одељење деце ометене у развоју |
- |
III2 I1 |
III3 IV2 |
II2 |
1. |
- |
- |
- |
- |
- |
2. |
- |
- |
- |
- |
- |
3. |
- |
- |
- |
- |
- |
4. |
- |
II2 |
- |
IV1 |
I2 II3 |
5. |
II1 III1 |
I2 I1 II3 |
IV2 III3 |
II1 IV1 |
III1 III2 |
РАСПОРЕД ОДРЖАВАЊА ПРЕВЕНТИВНИХ РАДИОНИЦА ОД V- VIII РАЗРЕДА
ЧАС ОДЕЉЕНСКОГ СТАЕШИНЕ |
ОДЕЉ. |
ПОН. |
УТО. |
СРЕДА |
ЧЕТВ. |
ПЕТ |
Миљан Вулетић |
V1 |
|
|
пречас |
|
|
Ванче Георгиев |
V2 |
|
|
|
|
пречас |
Марко Цокић |
VI1 |
|
|
|
|
пречас |
Милена Дањец |
VI2 |
6. час |
|
|
|
|
Филиповић Бранислав |
VI3 |
6. час |
|
|
|
|
Ивана Ђурић |
VII1 |
|
6. час |
|
|
|
Дејан Трифуновић |
VII2 |
|
|
|
6. час |
|
Јелисавета Стојићевић |
VIII1 |
6. час |
|
|
|
|
Младен Шаренац |
VIII2 |
|
|
6. час |
|
|
Гордана Шесто |
VIII3 |
6. час |
|
|
|
|
Реализација осам превентивних радионица у 20 одељенских заједница већ се спроводи.
ПРВА РАДИОНИЦА
ТЕМА: Знамо ли да нас наше разлике чине занимљивим и јединственим
Размењујући утиске и мишљења уследили су и коментари разредних старешина:
- - деци се допала радионица
- - у првој активности РС седмих и осмих разреда промениле су предвиђени сценариј, али не и суштину и циљеве
- - код деце која су прошла кроз програм 13 радионица Буквара толеранције изражен је виши ниво сазнања да нас наше разлике чине занимљивим и јединственим
- - један број деце први пут открива могућности за уживање у међусобним разликама и бољим разумевањем себе и других
ДРУГА РАДИОНИЦА
ТЕМА: "Понашајмо се према другима онако како бисмо волели да се други понашају према нама"
Предвиђени сценариј радионице довео је кроз игру децу одељенске заједнице VI2 у ситуацију симулације конфликт (сукоба) и уследили су занимљиви коментари:
- осећао сам се: "грозно, нервозно, лоше, ужасно, изненађено непријатно, изнервирано…"
- нисмо могли поднети: "свађу, расправу, буку, галаму, сукоб, препирку, неправду, варање, био сам угрожен, јер ми је друг до мене стиснуо руку пре времена па су сви били љути на мене,..."
- уживали смо у: "ишчекивању стиска руке, дизању заставице, у победи..."
Циљеви радионице, по мишљењу РС, постигнути су. Расветљен је деци моменат да до сукоба долази када уводимо правила којима друге кажњавамо или их стављамо у позицију да пате. Зато је увек добро "понашати се према другима онако како бисмо волели да се други понашају према нама". Довољно је бавити се собом, а не другима. Олакшати себи и усавршити себе. Добит је трајно пријатељство и љубав међу људима.
ТРЕЋА РАДИОНИЦА
ТЕМА: Шта је све насиље?
Прелиставајући белешке одељенских старешина после реализоване радионице Шта је насиље? запазили смо да су деца као асоцијацију на реч НАСИЉЕ записали: туча, гурање, шутирање, ругање, свађа, када те неко зове погрдним именом; крађа, лаж, оговарање, псовке, вређање, понижавање, када некога не примамо у друштво, када ходником шутирамо туђу торбу или капу; гађање папирићима на часу, када ми неко прети, када ми се другови смеју што не знам да кажем слово Р; када кажемо да је неко други крив, а ми смо криви; када они старији нама млађима отму лопту и ми не можемо да се играмо; када неко украде другу мобилни телефон; када намерно бодемо друга оловком или шестаром за време часа; када на ходнику другу подметнемо ногу; када шестаром урезујемо имена у школску клупу и тако уништавамо имовину; када себи бодемо иглом руку да бисмо се истетовирали и тако повређујемо себе…..
Искрено речено били смо мало и затечени. Поред асоцијације на реч насиље већ су наводили и примере насиља иако је то био наредни задатак.
Много примера, а само један закључак који је и УПОЗОРЕЊЕ: насиље међу децом постало је тренд. Оно што је још забрињавајуће јесте да међу децом има и већи број оних који за неке наведене примере кажу: Па то није насиље него ми се тако играмо!?
Груписање врста насилног понашања на: физичко, вербално и психолошко уочили смо да деца лако препознају физичко насиље (ударање, гурање, уништавање ствари…), потом вербално (ругање, вређање…) за које су нака деца гласно рекла: Ми се то тако само шалимо, а за психолошко насиља већина деце није ни знала да постоји, односно да се тако зове (претње, уцењивање, оговарање, исмевање…).
Циљ радионице: препознавање различитих врста насиља је постигнут. Деца су сама дошла до закључка да би било изузетно лепо знати: да ти у школи нико неће рећи ружну реч, нико те гурнути, шутнути или избегавати.
ЧЕТВРТА РАДИОНИЦА
ТЕМА: Како реагујемо на насиље?
После треће радионице степен заинтересованости код деце за спровођење радионица знатно се повећао. Унапред су се интересовали шта ново доноси следећа радионица што је олакшало и њихову саму реализацију.
Без потешкоћа уочавали су различите начине реаговања на насиље и наводили примере: има оних који када виде сукоб или насиље само заобиђу; неки застану и посматрају ћутећи, а после препричавају; дешава се и да навијамо за једне или друге, подстичемо их да уђу у већи сукоб и то најчешће ако се сукобимо са ученицима друге школе или другог одељења; некада помажемо да победе они који трпе насиље, а некада и онима који врше насиље; чешће помажемо баш јачима како би били део њихове групе или како би нас заштитили ако нас неко вређа или нападне; видели су и када озбиљнији и старији уђу и одвоје оне који су у сукобу или тучи; имали су и примере када су се обратили дежурном наставнику, обезбеђењу, и одељенском старешини.
Стављајући се у положај и жртве и насилника, схватили су зашто се на насиље не одговара насиљем, већ се тражи најбољи начин за решење проблема.
ПЕТА РАДИОНИЦА
ТЕМА: Писана и неписана правила
Наша очекивања да деца познају правила понашања на прослави рођендана, излету и гледању сценских представа (пример у биоскопу нисмо навели, јер у граду 20 година нема биоскопа) нису била изневерена. Давали су бројне примере и личне и туђе, као и примере кршења правила. Већина правила почињала је са НЕ и било им је потешко да их преформулишу позитивно, односно тако да свако може да их разуме на исти начин и да може у складу са тим да се понаша. ( НЕ бацај отпатке кроз прозор – отпатке баци у корпу за смеће).
Деца су коментарисала да ова правила понашања спадају у лепо понашање, културу па и у бонтон, али да се често крше, да њихово кршење именују погрешно као забаву, нешто смешно, да буду као важни, примећени, другачији…
Ученици старијег узраста били су чак и критични. Наводили су примере кршења правила понашања у предизборној кампањи где има и вређања, понижавања… Били су и збуњени, увек смо ми деца они који су лоши, само ми треба да се мењамо; много лошег научимо и од одраслих…Одељенске старешине су прихватиле критику и подсетили их на ону народну Гвожђе се кује док је вруће, пружамо им прилику да буду примери правих и позитивних вредности у будућем друштву.
Разумели су појам и значај правила, начин доношења правила тако што су уложили труд и преформулисали свако нејасно правило у јасно. Показали су задовољство што је пред њима прилика да учествују у доношењу одељенских правила.
ШЕСТА РАДИОНИЦА
ТЕМА: Како се доносе правила (консензус)
Реч консензус деци старијег узраста није била непозната. Коментарисали су да често чују реч у медијима, већ су знали да се реч односи на договор… Реченица истакнута на видном месту:
Можда то и није баш оно што сам ја хтела/хтео, али јесте нешто што могу да прихватим и поштујем брзо је постала јасна, односно да договор усаглашавањем односно консензусом: је више од једноставног изгласавања и подразумева да сви који у томе учествују могу да прихвате одлуку.
Ученици су се у свим одељенским заједницама без потешкоћа договарали о правилима на дати задатак. Умели су да примене консензус, али су и истакли да им је било потпуно јасно да није било правила и договора да би лако настао неспоразум, хаос. Било је коментара као што су: Ви сте мислили да ћемо се посвађати и сукобити; прочитали смо ми шта је био ваш циљ; научили смо ми доста тога…. Свесно су преузели одговорност за поштовање донетих правила.
СЕДМА И ОСМ РАДИОНИЦА
ОДЕЉЕНСКА ПРАВИЛА И РЕСТИТУЦИЈА
У нашој школи свако одељење дефинисало је своја правила. Важно је нагласити да су ученици укључили и ставили посебан акценат на правила против насилништва. Да би била примењива ученици су кроз различите игре, рад у малим групама и дискусију, САМИ дошли до њих, као и до начина како реаговати уколико прекршимо донета правила. Потом су утврђена и правила на нивоу школе:
Неспоразуме решавамо међусобним разговором користећи уљудне и пристојне речи.
Пријавићу свако ружно понашање којем сам присуствовао / ла, односно о којем нешто знам.
Игром и шалом не повређујем друге.
Избегавај оговарање, ширење гласина, сплеткарење итд.
Другима се не обраћај надимцима који га вређају.
Другови смо са свима и поштујемо то што се разликујемо једни од других.
У школи има довољно простора за све. Крећемо се без трчања и скакања да не бисмо повредили себе и друге.
Будимо пажљиви и толерантни ( пријатни, нежни, љубазни, стрпљиви, одговорни…) према другима, а посебно према млађима од себе.
Поштуј време доласка и одласка и на време завршавај своје обавезе.
Не уништавај школску и туђу имовину.
Предмете који угрожавају друге остављамо код куће. Тако бринемо о другима и себи.
Мобилне телефоне искључујемо за време часова да не бисмо ометали рад.
Придржавајмо се наших правила да би нам живот у школи био лепши и сигурнији.
Школска правила саставни су део усвојеног П Р А В И Л Н И К А
О МЕРАМА, НАЧИНУ И ПОСТУПКУ ЗАШТИТЕ БЕЗБЕДНОСТИ УЧЕНИКА
ОСНОВНЕ ШКОЛЕ ”ВЕЛИМИР МАРКИЋЕВИЋ” МАЈДАНПЕК што значи да нећемо имати обзира према ниједном случају насилничког понашања и да ће се утврдити поступак надокнаде штете.
У случају кршења договорених правила, у школи се примјењује реституција (поступак поправљања учињене штете) која подразумева ненасилно учење одговорног понашања ученика, уз сарадњу одељенског старешине, ученика и родитеља ученика. Ако се ради о учесталом кршењу правила, према ученику који се насилно понаша примењује се индивидуални програм поступања који се такође договара с учеником и родитељима ученика, а у којем учествује и педагошко – психолошка служба у школи. Уведене су и одељенске свеске праћења понашања и ангажовања ученика на сваком часу помоћу које школски и вршњачки тим прикупљају примедбе наставника и ученика, те осмишљавају начине на које се евидентирани проблеми могу решити. Деца могу научити да исправе своје грешке и ми им у томе можемо помоћи. Реституција уместо казне детету даје могућност да властитим трудом исправи грашку и тако не само да задржи самопоштовање него га и повећава.
„НЕКА БУДЕ ДОБРИХ ВРЕМЕНА ЗА ПАМЋЕЊЕ
И УСПОМЕНА КОЈЕ ЋЕМО ДУГО ПАМТИТИ
ДА СВИ БУДЕМО УЗОРИ ДРУГИМА
И ВЕЖБАМО ШТЕ ЋЕМО УЧИНИТИ И РЕЋИ
НЕКА СЕ СВИ КОЈИ СУ ДОШЛИ ИЗДАЛЕКА
СЕТЕ ОНИХ КОЈИ ОСТАЈУ
НЕКА МИР ВЛАДА ТОКОМ НАШЕГ ПОСТОЈАЊА
И НЕКА ПРИЈАТЕЉСТВО ТЕЧЕ НАШИМ ВЕНАМА.“