повратак

 

РЕАЛИЗОВАНЕ ОБУКЕ У ПАРТНЕРСКИМ ШКОЛМА

ПЛАНИРАНЕ ПРОЈЕКТОМ ЗАЈЕДНО НА ИСТОМ ПУТУ

 

Пре него су почеле обуке у партнерским школама, представници пројектног тима наше школе Велимир Маркићевић из Мајданпека: Зорица Вељковић, психолог; Драгана Кускић, професор учитељ и Милна Дањец, координатор у пројекту, присуствовале су дводневном семинару у Београду. Чланови тима срели су се са најбољим едукаторкама семинара у оквиру пројекта Пружање унапређених услуга на локалном нивоу – DILS (www.dils.gov.rs), који реализује Влада Републике Србије и Министарство просвете (www.mp.gov.rs). Два дана се вредно радило у пријатној атмосфери. Учесници семинара добили су одличну едукацију и добру подршку за остварење планираних пројектних циљева

 

У септембру месецу 2010. године спроведена је обука учитеља и стручних сарадника за примену  цртаног филма Уаааааааа  неправда  с циљем подизања нивоа осетљивости учитеља за облике насилног понашања међу децом узраста до 12 година у партнерским школама 12. септембар и Миладин Бучанови. Обуку је реализовала Мирсада Топаловић, водитељ – ментор ШБН из Школске управе у Зајечару.

По речима водитеља „...учесници су били врломсконцентрисани, пажљиви и сматрају да је овај серијал изузетно значајан у сензибилизацији деце за правилан приступ насиљу, посебно у препознавању облика за које се мислили да и није „право“ насиље (социјално, емоционално, електронско)“.

 

     

 

Активност - Обука запослених у школи: Правила и реституција – у оквиру пројекта ЗАЈЕДНО НА ИСТОМ ПУТУ завршена је у обе партнерске школе Миладин Бучановић у Рудној Глави и 12. септембар у Мјаданпеку.

Циљеви обуке јесу:

 

 

По мишљењу  водитеља – ментора Мирсаде Топаловић један број запослених  у школи Миладин Бучановић у Рудној Глави сматра „да су строге казне ефикасније од понуђених начина реституције, те очекује да ће обука Управљање одељењем омогућити овим наставницима да промене своје ставове“.

Учесници обуке у школи 12.септембар у Мајданпеку, такође, по мишљењу ментора – водитеља: „... су спремни на сарадњу и будући рад, на конструктивне приступе у решавању проблема насиља“. Запослени су навели и тешкоће које очекују:

Међутим, пролазећи кроз Обуку превентивни рад са ученицима и родитељима запослени су уочили важност сарадње са родитељима и њиховог укључивања у превентивне и интервентне активности.

 

 

      

Обука управљање одељењем реализована  је кроз програм:

Одељенске старешине партнерских школа излистали су тешкоће које очекују у реализацији и примени научених садржаја:

Али има и оних који су рекли да не очекују тешкоће, да ће колектив добро сарађивати, те су навели и начине превазилажењ тешкоћа:

Можемо са сигурнишћу рећи да је већина учесника оспособљена да решава проблеме насилног понашања у свом одељењу.

 

     

    

Планирану обуку Умем боље за рад са родитељима младих са агресивним понашањем пројектом ЗАЈЕДНО НА ИСТОМ ПУТУ, успешно је  завршило 25 наставника наше школе.

 Учесници семинара усвојилии су потребне вештине и знања за рад са родитељима на спречавању проблематичног и агресивног понашања младих и подстицању њиховог пожељног понашања у друштву.

 Примену овог програма наставници ће пренети родитељима путем радионица и тако повећати њихове вештине у контроли беса, комуникацији, решавању конфликата, дисциплиновању, родитељског надзора - са циљем смањења породичних фактора ризика за настанак агресивног понашања младих и подстицања породичних фактора заштите.

 

      

 

 

МЕДИЈАЦИЈА

 

 

 

Учесници стручног усавршавања (15 наставника предметне наставе и 11 наставника разредне наставе) су  се  путем ППТ презентације ''Медијација''  упознали са појмом медијација, које су вештине потребне за медијацију,упознали су се детаљно са корацима у  вршњачкој медијацији, посебно са процесом медијације у 6 корака, када се прелази на следећи корак,  у каквој улози медијатор не би требао да буде и како медијатор најбоље помаже процес медијације.на крају је наглашено у којим случајевима се медијација може применити у школи, а у којима не може.

 

У другом делу  учесници су се путем ППТ презентације ''Комуникација у медијацији'', упознали са тиме како да започнемо медијацију, шта питања треба да нам помогну, каква питања треба да буду, како пружити прилику да се промени, коригује, дода исказ, како да постављамо питања када проверавамо информације (за вредности и уверења,за опажања,за сумње, за претпоставке,за порекло проблема,за потребе и захтеве,), како примити захтев за промену, како примити исказ са емпатијом, прихватање и потврда захтева друге особе,прихватање отпора према промени и на крају су се учесници упознали са техником ''облак''.

 

    

ЗАКЉУЧАК

    Све је протекло у пријатној и опуштеној атмосфери. Наставници су били веома заинтересовани за медијацију  и са могућношћу примене медијације приликом решавања конфликта међу ученицима. Након тога развила се дискусија о могућности примене медијације у школи и њеним ефектима.У којим случајевима се медијација у школи може применити, а у којим не може. Учесницима је наглашено да је ово  први део, теоријско упознавање са медијацијом, а да ћемо кроз радионице искуствено (у другом делу обукео онако како је предвиђено пројектом ЗАЈЕДНО НА ИСТОМ ПУТУ) проћи кроз све кораке у медијацији и научити користити технику ''облак''.

Извештај са обуке за наставнике по називом:

МЕДИЈАТОР НА ДЕЛУ-кораци у медијацији

 

Датум одржавања: 07. април 2011. од 18 до 20:30 часова

 

ЦИЉ: - упознавање учесника  са конкретним корацима у медијацији и да виде на  који начин медијација може, у конкретном случају да се примени

- омогућити учесницима провежбавање посредовања у сукобима, а кроз давање конкретних модела за то

Учесници: наставници и учитељи

Водитељ: Слободанка Златић, педагог

 

РЕАЛИЗОВАНЕ  АКТИВНОСТИ

Први део

1. УВОД          

   Сваки учесник добио је материјал са корацима у медијацији и процесом медијације. Након тога наставници добровољци поделили су улоге и прочитали један сценарио успешне медијације који су добили од водитеља. Тако су се сви учесници упознали са тиме како треба да изгледа једна медијација са свим корацима.

 

2. ЈАСНО ДЕФИНИСАЊЕ ПРОБЛЕМА- први корак       

   У малим групама учесницма су подељене ситуације. Покушавају да дефинишу проблем. Водитељ их подсећа да користе технику ''облак'', логичку повезаност циља са потребама, активно слушање и да покушају да дефинишу потребе, жеље, осећања и заједнички циљ. Техника ''облак'' налазила се на видео биму и могли су сви учесници да је виде.

Када су  све групе дефинисале проблем,  следила је размена међу групама.

 

 

3. СМИШЉАЊЕ МОГУЋИХ РЕШЕЊА- други корак  

   У истим групама настављају са применом даљих корака на истом примеру који су користили у претходној радионици. Труде се да осмисле што више решења и да то раде примењујући brainstorming. Водитељ наглашава да је важно да се продукује што више решења јер се тако проблем сагледава из више углова.

Када су завршили , размењивали су своје одговоре у великој групи.

 

4. ПРОЦЕНА РЕШЕЊА- трећи корак  

          По групама су процењивали колико су решења, која су понудили у оквиру група, остварљива, колико реална, колико смислена.На крају овог корака свели су решења на што мањи број и то су  била решења која задовољавају све стране у сукобу и која су остварљива.

Водитељ  је напоменуо да је битно да решења буду остварљива и да имају смисла за обе стране, да није циљ да се решење нађе и да се дође до одговора по сваку цену, већ да то што се изабере буде нешто што ће донети добробит свима.

 

5. ДОНОШЕЊЕ ОДЛУКЕ- четврти корак    

          По групама  су изабрали решење које је за све прихватљиво и донели су  одлуку  шта ће радити. Око решења су се сви сагласили.

Водитељ је прокоментарисао да је важно да решење буде прихватљиво за све и да се донесе заједничка одлука.

 

6. ОДРЕЂИВАЊЕ НАЧИНА КАКО ЋЕ СЕ ОДЛУКА СПРОВОДИТИ- пети корак 

   По групама су јасно дефинисали како ће се одлука спровести: када, како, шта ће ко да ради и све што мисле да је важно. Водитељ је нагласио да је важно да се усагласе како се одлука спроводи зато што онда свако преузима део одговорности за оно што ће се десити.

 

7. ПРОЦЕНА УСПЕШНОСТИ РЕШЕЊА- шести корак  

   Учесници су имали задатак да у оквиру група и дефинисаног решења испланирају  праћење спровођење решења, неки временски оквир у коме ће се поново срести и проверити шта је урађено. При томе  је водитељ истакао  да је важно да се дефинише нека врста одложене евалуације да би се стварно проверило колико је изабрано решење било добро и ефикасно.

 

 

 

8. ЕВАЛУАЦИЈА ПРВОГ ДЕЛА-

   У великој групи учесници су дискутовали како им се цео процес допао, шта им је било лако, а шта тешко, шта им се највише допало, а шта најмање, да ли им се чини да ће то моћи да раде. Водитељ је бележио утиске учесника на флип чарт.

Ево шта су учесници рекли: тешко је одредити заједнички циљ, позитивно је што се уважавају обе стране у сукобу, тешко је усагласити ставове, био је велики изазов, поједини су били пасивни да се дође до решења, задовољство након постигнутог договора, испољила се креативност, врло корисна новина, може да се примени у раду са ученицима, једно ново и занимљиво искуство….

 

Други део

  

9. ПОСРЕДОВАЊЕ У СУКОБУ- 

   Учесници су поделили  улоге. У свакој групи постоје два медијатора. Водитељ  је  организовао медијацију   тако што је  свака група појединачно приказала своју добијену ситуацију и начин доласка до решења који су у првом делу дефинисали. Одигравале су  се сцене тако што једна група ради, остале прате процес.

 

10. ЕВАЛУАЦИЈА ДРУГОГ ДЕЛА –  

   У великој групи, пошто све групе заврше медијацију, водитељ  је усмеравао дискусију, посебно обраћао пажњу на то како су се учесници осећали у својим улогама, шта им је ишло лако, а шта тешко, шта би сада урадили другачије. Водитељ бележи одговоре на флип чарт.

Ево шта су учесници рекли: има ефеката у решавању сукоба, прија, занимљиво, још једна могућност до решења, широк дијапазон могућих решења, полази се од потреба и осећања и своје улоге у решењу, од индивидуалности до колективизма, томски рад, када смо прошли практично кроз све кораке много нам је јасније....

 

О обуци ''Медијатор на делу'' постоји видео запис

 

Подносилац извештаја

Слободанка Златић, педагог

 

 

 

 

       

 ПРЕНОШЕЊЕ ИСКУСТВА  О ФОРМИРАЊУ  И  РАДУ  ВРШЊАЧКОГ ТИМА

 

 

 

Одржана је 16. новембра обука под називом ''преношење искуства о формирању и раду Вршњачког тима-припрема вршњачког програма пакет радионица за децу'' у оквиру нашег пројекта ''Заједно на истом путу''.

Обука је реализована у ОШ ''Велимир Маркићевић'' у Мајданпеку-школи носиоцу пројекта Министарства просвете у оквиру пројекта ''Пружање унапређених услуга на локалном нивоу-ДИЛС'' и саставни је део планираних пројектних активности. Обуку су реализовале сараднице вршњачког тима школе носиоца пројекта Слободанка Златић педагог и Зорица Вељковић психолог. Учесници обуке били су запослени у школама партнерима на пројекту и то:

Психолог Снежана Николић и наставница музичке културе Јулијана  Стојановић из ОШ ''Бранко Перић'' из Рудне Главе као и педагог Никола Милосављевић и наставница историје Видосава  Пектовић која је координатор тима за заштиту из ОШ ''12. Септембар'' у Мајданпеку.

 

 Обука је трајала четири сата и састојала се и:

&  Уводног дела који је подразумевао упознавање учесника са улогом Вршњачког тима, значајем и неопходношћу укључивања и подршке школског тима у рад Вршњачког тима, упознавање са методама одабира ВТ-а уз приказ примера добре праксе и преношење искуства самих реализатора обуке.

 

     

&  Други део подразумевао је упознавање са пакетом радионица за децу-приручник , улогом Сарадника вршњачког тима током обуке и даљег рада са ученицима уз приказ примера добре праксе кроз материјале, презентације и радове ВТ- а школе носиоца пројекта.  У овом делу говорило се и о начинима вођења евиденције, начинима прављења планова активности и других видова документовања рада ВТ-а како током обуке тако и након ње. Путем фотографија, презентација, постера учесници обуке имали су прилику да погледају највећи део активности Вршњачког тима које су реализоване током трајања пројекта ''Моја школа-школа без насиља''.

 

      

 

 

 

 

&  У трећем делу учесници и реализатори обуке разменили су очекивања по питању очекиваних тешкоћа као и начина како на најлакши начин пребродити евентуалне потешкоће, подељени су материјали у електронској и папирној форми и урађена је евалуација  обуке. Евалуација је урађена путем евалуационих листића где су учесници по наведеним ставкама на скали од 1 до 4 ( 1 најмања а 4 највиша оцена ) извршили процену целокупне обуке.

 

 

Као факторе подршке учесници семинара су издвојили: вољу ученика с обзиром да ће бити одабрани од стране својих другова, заинтересоване колеге, подршку од стране колектива, других ученика, родитеља као и локалне заједнице, затим наставника и директора школе, ментора на пројекту.

Оно што као  потешкоће у раду са Вршњачким тимом у партнерским школама виде учесници јесу: недостатак материјала, , време с обзиром да ученици имају пуно обавеза али такође и запослени, неприхватање идеје о постојању и раду ВТ-а од стране неких родитеља а можда и слабијих ученика, недовољно подршке од стране неких наставника, неприхватање било чега другачијег и неповерење у нешто што је новина.

Закључак:  С обзиром да је до сада једнино наша школа имала Вршњачки тим даљим радом наших колега ускоро ће још две школе имати Вршњачке тимове тако да ће ученици односно, чланови ВТ-а моћи међусобно да размењују искуства, креирају, планирају и реализају многобројне акције а све у циљу ширења духа толенације у целом граду. И не заборавимо да је и ово вид вршњачке едукације а вршњаци значајно могу допринети развијању позитивних ставова и правих друштвених вредности  а све то на њима близак начин-кроз игру, забаву, цртње, спорт....А успели смо и наше искуство да пренесемо колегама из школа партнера на пројекту  ''Заједно на истом путу''.

 

Извештај сачиниле:

Слободанка Златић                                                     Зорица Вељковић

-педагог-                                                                        -психолог-

 

 

 ИЗВЕШТАЈ  о одржаној обуци у партнерској школи ''Бранко Перић'''  

  

НАЗИВ: Електронско насиље

МЕСТО ОДРЖАВАЊА: ОШ Бранко Перић'' Рудна Глава

ДАТУМ ОДРЖАВАЊА:  23. 03. 2011.година са почетком у 16 часова

УЧЕСНИЦИ:  35 запослених ( 1-директор школе, 9-ненаставно особље, 1-стручни сарадник, 1-секретар, 23 –наставно особље )

ЦИЉ: -упознати учеснике са појмом  и врстама електронског  насиља и препорукама за рад са децом и родитељима

          -ојачати запослене да препознају  електронско насиље и указати им на начине реаговања у ситуацијама  када се оно појави

 

ВОДИТЕЉИ: Зорица Вељковић, психолог и Слободанка Златић, педагог

 

 

 

ИЗВЕШТАЈ  о одржаној обуци у партнерској школи ''12. септембар'' 

 

НАЗИВ: Електронско насиље

МЕСТО ОДРЖАВАЊА: ОШ ''12. септембар'' Мајданпек

ДАТУМ ОДРЖАВАЊА: 30.03.2011. од 16 до 20 часова

УЧЕСНИЦИ: 24 запослена (директор, наставници, административно и помоћно техничко особље, обезбеђење, стручни сарадник) у ОШ ''12. септембар''

ЦИЉ: -упознати учеснике са појмом  и врстама електронског насиља и препорукама за рад са децом и родитељима

         -ојачати запослене да препознају  електронско насиље и указати им на начине реаговања у ситуацијама  када се оно појави

ВОДИТЕЉИ: Слободанка Златић, педагог и Драгана Кускић, проф.разредне наставе и члан пројектног тима

 

 

ОБУКЕ О ЗАШТИТНИМ МРЕЖАМА ШКОЛА ПАРТНЕРА

ПРОЈЕКAT ''ЗАЈЕДНО НА ИСТОМ ПУТУ''

 

         Како би ''дух толеранције и ненасиља'' заживео у свим школама неопходно је да сви запослени имају, како знања и вештине о изградњи заштитних мрежа које су кључни фактори у вези превентивног али и интервентног деловања на насилно понашање у окружењу. Када говоримо о мрежама заштите под тиме подразумевамо унутрашњу заштитну мрежу школе ( УЗМ ) и спољашњу заштитну мрежу ( СЗМ ), чије су структура и начин функционисања прецизно дефинисани Посебним протоколом за заштиту деце / ученика од насиља, злостављања и занемаривања у образовно-васпитним институцијама као и Општим протоколом.

 

       У складу са тим, пројектом ''заједно на истом путу'' планиране су и одржане обуке тима за заштиту ученика обе школе партнера на пројекту како би се учесници:

- упознали са појмом и значењем мрежа заштите односно унутрашње заштитне мреже и спољашње заштитне мреже.

-структуром и функционисањем УЗМ и СЗМ

-релевантношћу успостављања процедура превенције и интервенције на насиље како у оквиру школе тако и по питању повезивања са институцијама из ЛЗ

-упознавање са званичним прописима и процедурама који се примењују

 

       Одржане су три обуке путем: мултимедијалних презентација, рада у малим групама, мини предавања, као и међусобне размене искустава и дискусије уз истовремени приказ примера добре праксе школе носиоца пројекта.

    

 

Прва обука одржана је почетком марту под називом: Јачање унутрашње заштитне мреже- дефинисање улога и одговорности унутар мреже, механизама и процедура заштите, евидентирања и праћења''

 

    

    Путем ове обуке упознали смо чланове тима за заштиту ученика школа партнера на пројекту са појмом и садржајем унутрашње заштитне мреже, указали им на начин дефинисања улога и одговорности унутар мреже као и на начин успостављања механизама и процедура заштите, евидентирања и праћења ситуација ризичног понашња ученика.

Указали смо им на значај дефинисања улога и одговорности унутар мреже, механизама и процедурама заштите. Све ово пратило је и упознавање са релевантним документима на којима почива УЗМ

  

 

      Путем мултимедијалних презентација учесници су упознати са свим релевантним темама: ''шта је УЗМ'', ''УЗМ-као компонента програма, појам садржај и начин формирања'' ''успостављање функционалне заштитне мреже''.               

     Такође је приказан и практичан пример како се не реагује у ситуацијама насиља односно шта није УЗМ.

 

Друга обука односила се на ''Формирање СЗМ и припрема тима у партнерским школама за одржавање контакта са спољашњом заштитном мрежом''. Реализована је крајем марта 2011. године.      

 

   Путем ове обуке учесници су упознати са појмом , структуром и функционисањем СЗМ као и са начином успостављања ефиксне СЗМ  и процедура којима се регулишу реакције школе на насиље.

 

     

       Све  ово допринело је стицању знања и увида о улози и значају СЗМ у решавању ситуација међувршњачког насиља,  успостављања и примену процедура превенције и интервенције на насиље

Ова обука додатно је допринела јачање капацитета тима за заштиту ученика од насиља злостављања и занемаривања школа партнера на пројекту за формирање спољашње мреже заштите

 

      

У мају текуће године реализована је активност под називом МОНИТОРИНГ ФУНКЦИОНИСАЊА УНУТРАШЊЕ И СПОЉАШЊЕ ЗАШТИТНЕ МРЕЖЕ ''

      

     Реализацији ове активности поред тима за заштиту школа партнера на пројекту, присуствовао је и тим за заштиту ОШ ''Велимир Маркићевић'',  која је носилац пројекта ''Заједно на истом путу''.

 

     Мониторинг је један од најзначајнијих аспеката неког програма или пројекта и почиње онда када се започне реализација пројектних активности. Да би УЗМ и СЗМ успешно функционисале, да би се унапредиле, те да би се сами програми за заштиту ученика учинили сврсисходнијим и функционалнијим неопходно је радити континуирана и системска праћења, анализе, извешатавња. На тај начин стиче се увид у актуелно стање ствари што омогућава успешно или мање успешно оставривање планираних исхода.

        Кроз ову обуку сва три има су могла да стекну увид у изграђеност УЗМ и СЗМ као и њихову функционалност. Школама партнерима на пројекту указано је на додатне могућности праћења функционисања УЗМ и СЗМ .

     

    Целокупну обуку пратили су и прикази добре праксе школе носиоца пројекта који су настали током реализације програма ''Моја школа-школа без насиља''

Дакле, као коначни исход тимови су на крају сагледали:

шта су све реализовали , који су резултати тог рада и које је одрживост.

Евалуација по завршетку треће обуке једним делом односила се и на Одрживост сарадње између тимова.

Ево шта су учесници рекли:

1. повећање комуникације између тимова

2. чешћи састанци

3. заједничке акције

4. кроз размену искуства

5. боља сарадња и договори о активностима

6.округли сто-два пута годишње, заједничке активности на превенцији

7. заједничке активности-радионице, трибине, позоришне представе и чешћи састанци

8. чешћи састанци

9. одржати сарадњу-састанци једном месечно

 

Све три обуке реализовале су:

Зорица Вељковић-психолог и Слободанка Златић, педагог.

 

 

    Садржај рада, материјале као и мултимедијалне презентације припремиле су реализаторке обука а као основа коришћена су међународна документа и закони те материјали УНИЦЕФА.

Неке од материјала можете наћи у области ''примери добре праксе'', или на линку ''безбедна школа''

За додатне информације можете нам се обратити путем мејла

pps.osvmpek@gmail.com

 

 

Чланак за сајт припремиле:

Зорица Вељковић, психолог

Слободанка Златић, педагог

 

У ОШ „Велимир Маркићевић“ у Мајданпеку, у оквиру едукације наставника за Школско форум позориште, у оквиру пројекта Заједно на истом путу, одржана је дводневна обука        (по 6 сати).

 

Обука: Школско форум позориште за пројекат Заједно на истом путу

Датуми: 21. и 24. фебруар 2011. године

Простор: ОШ „Велимир Маркићевић“, Мајданпек

Реализаторка обуке: Милена Дањец, наставник српског језика

Сарадник: Слободанка Златић, педагог

 

Једна од обука, планирана као активност у оквиру пројекта Заједно на истом путу била је и обука Школско форум позориште. Обуку је водила Милена Дањец, наставник српског језик и Слободанка Златић, педагог. Учесници обуке били су наставници партнерских школа: ОШ „Бранко Перић“ Рудна Глава (2 наставника), ОШ „12. септембар“ Мајданпек (6 наставника) и носилац пројекта ОШ „Велимир Маркићевић“ Мајданпек (18 наставника).

За реализацију обуке коришћен је приручник за наставнике Љубице Бељански – Ристић и сарадника „Школско форум позориште за Школу без насиља“.

Додатна запажања са обуке била су: све је било занимљиво, све ок, кул!! природно, опуштено, разумљиво, поучно, све похвале, ово је заиста био најзанимљивији семинар у задње две године, одлочно организовано и применљиво у раду.